Turkiet med Ingerbeth juni 2012

Vi var helt super positiva till att vi äntligen skulle komma iväg på en resa. Så bokade vi Turkietresor, på Internet tre dagar innan vi skulle resa. Och så kom det ingen bekräftelse. Vi väntade några timmar. Sedan ringde vi. ”Den kommer nog”, sa tjejen i telefon. Nästa förmiddag ringde jag igen. ”Nej, den ska gå automatiskt”. ”Ja, men vi har ju ingen fått, kan du inte skicka en manuellt?” ”Nej, den ska gå automatiskt”. ”Jag fick ett bokningsnummer igår per telefon, men vi kan inte logga in utan lösen”. ”Ja, men det står i mailet.” Med lite höjd röst (lätt underdrift) säger jag ”MEN VI HAR INTE FÅTT NÅGOT MAIL!!!” Då fick jag ett lösenord så att jag kunde logga in på deras sida och skriva ut biljetten.

Det var massor med trafik och köer i stan. Jag vet inte varför jag fick för mig att det inte skulle vara tjock fredagstrafik. Men vi hade goda marginaler och kom fram i tid. Incheckningen gick bra, men jag hade glömt att det var trappor på min gate. Och där stod jag med min rollator. Gate-personalen rörde inte en min! Riktigt dåligt, tyckte jag. Och så stod det en dam längst ner nedanför trappan, som först inte ville befatta sig med rollatorn alls. ”Ni flyger med utländskt bolag, inte min huvudvärk”. Vårt moderna Sverige i ett nötskal. Inget vi äldre trivs med alls. Men hon ändrade sig och såg till att rollatorn kom med på planet. Fattas bara annat, tycker jag.

Maten på planet var jättegod och den långa resan gick bra. Sedan var det två timmars buss med ett stop för dem, som var hungriga. Vi köpte vatten, ett stort misstag. Han tog 16 SEK för en flaska vanligt vatten och 25 SEK för en något mindre mineralvatten och försökte lura oss att det var ordinarie priser. En ren lögn. Information från guiden att det fanns gratis vatten på rummet, hade också varit av värde. Hur kan resebyrån samarbeta med en sådan lurendrejare?

03:30 var vi äntligen uppe på rummet. Då hade vi rest 23,5 timmar. Rollatorn gick inte att köra in i rummet?? Var de blinda i receptionen? Vi hade avsiktligt valt ett handikappanpassat hotell. Jag protesterade. Den snälle killen rusade iväg och kom tillbaka för att ge oss ett annat rum. Rummet var identiskt med det första!! Hm…..! Tredje rummet kom vi in i med rollator och allt. Men det fanns ingen balkong. Vi orkade inte byta mer. Detta visade sig ha till följd att handdukar och baddräkter aldrig torkade under hela veckan. Däremot fanns det en väggfast stol i duschen. Passar oss perfekt.

Rummen är fina, maten är jättegod och personalen är trevlig. Allt är nära och inom räckhåll, inga krångliga trappsteg någon stans. Poolen är en aning liten och det finns långt ifrån plats till alla. Den har dock bara lejdare, inga trappsteg. Lite jobbigt, om armarna inte är ok. Vi gick ner till stranden en dag. Det var omöjligt att ta sig i och ur vattnet, som dessutom inte var rent. Jag tror inte att vi väljer denna badort en annan gång. Kanske att de någon gång i framtiden kan fixa bryggor på de värsta stränderna?

Under resan har jag fått spela väldigt mycket pingis. Det var 20 år sedan sist och väldigt uppskattat. Hotellet var så snålt att de inte kunde kosta på ett set racketar med gummin på för 100 SEK ens en enda gång på säsongen, så det köpte jag själv istället och lämnade till dem, när vi åkte hem. Deras racketar bestod bara av själva trästommen. Även om gästerna, framför allt de yngsta, misshandlar racketarna, så kunde man kanske lägga 100/år? Men jag var väldigt glad att jag fick spela, en guldstjärna för mig.

 

En lite lustighet på hotellet är, att man inte får några överlakan. I stället finns där ett slag tunt överkast i bomull med en ganska sträv rivig yta, i synnerhet om man är lite solbränd.

Vi får generöst med mat hela dagen, men mjölken hör till frukostflingorna. Den är alltså inte tillgänglig för kaffe eller te resten av dygnet. Det finns färdigt te, som smakar ganska beskt även om man späder ut det. Tepåsarna innehåller konstiga örter, inga teblad. Så även om jag gärna stannat betydligt längre, så var det gott att få en riktig kopp te, när vi kom hem. Alla tål inte kaffe. Vi upplevde hotellet som ganska ojämnt, riktigt bra i vissa hänseenden, men totalt kasst på vissa självklara banaliteter som tex att man kanske ville kunna dricka en kopp riktigt te med mjölk.

   

En kväll var det turkisk afton på hotellet. Ett kort men superfint uppträdande med folkdans i dräkter. Det gillar vi. Annars varierar ju ”Animation Team” väldigt mellan hotellen. Här var det tex vattengympa, som mest liknade kindergarten med mycket skvätt, hopp och plask och en del töntiga tävlingar för yngre på kvällarna. Men man mår ganska bra utan också.

Internet fungerade långsamt och bara nära receptionen, men det fanns. Ett måste för oss.

En kväll gav vi oss ut på äventyr. Vi hade fått tips om karaoke i närheten. Det visade sig vara något helt annat. Ett gäng helt utfreakade servitörer dansade breakdance och lite sådant. Rena cirkusen. Vi tyckte det var häftigt, men lite dyrt, två små drinkar, var sin milkshake och en liten flaska vatten och en del tips för showen gick på 300 SEK. Men så var det inte många gäster där heller. Och publiken var urtråkig, inte en applåd för de duktiga killarna.